Sunday, 1 September 2013
SOALAN ESEI MINGGU 11 :
Huraikan latar belakang kurikulum Sejarah Tanah Melayu sehingga ke hari ini.
Ahli Kumpulan:
Huda, Jamilah, Atiqah, Asyraf, Amir
Huraikan latar belakang kurikulum Sejarah Tanah Melayu sehingga ke hari ini.
Ahli Kumpulan:
Huda, Jamilah, Atiqah, Asyraf, Amir
Pendidikan zaman penjajahan British mencerminkan
kepentingan penjajah. Ini jelas digambarkan melalui mata pelajaran Sejarah yang
dijadikan saluran propaganda British yang amat berkesan. British memperkenalkan
kurikulum Sejarah yang berbeza-beza antara sekolah aliran British dan sekolah
aliran Melayu. Perkembangan kurikulum sejarah pada peringkat awalnya kurang
mendapat sambutan. Kurikulum Sejarah yang diajar ketika itu hanya bertujuan
supaya pelajar dapat memahami budaya Melayu melalui pengalaman kesusasteraan
khususnya berbentuk hikayat seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah (Khoo
Kay Kim 1992). Kurikulum Sejarah ketika ini dianggap sebagai mata pelajaran
tambahan. Malahan pihak British tidak pernah menekankan kurikulum Sejarah
tempatan kerana mereka berasa bimbang jika kedudukan politik dan ekonomi mereka
akan tergugat.
Sekolah-sekolah Cina dan Tamil pula menggunakan
kurikulum Sejarah dari negara China dan India. Sejarah British diberi tempat
yang penting dalam kurikulum Sejarah (Khoo Kay Kim, 1992). Ini diakui oleh
Abdul Razaq (2007) yang menjelaskan kurikulum Sejarah lebih menceritakan latar
belakang masyarakat Eropah ataupun sejarah England itu sendiri. Bagi Jamaliah
(2005), sebenarnya inilah yang menyebabkan wujudnya jurang dalam pendidikan
sejarah antara murid sekolah aliran Inggeris, Cina dan Tamil. Hal ini
mengakibatkan identiti dan nilai kerjasama tidak wujud dalam kalangan
masyarakat ketika itu. Namun perkembangan kurikulum Sejarah di zaman pra
kemerdekaan agak perlahan dan kurang diberi perhatian.
Pada peringkat awal pendidikan Sejarah yang
diperkenalkan di sekolah-sekolah aliran Melayu lebih berbentuk kepada
Kesusasteraan Melayu Klasik. British tidak menekankan pendidikan Sejarah
tempatan dalam kalangan masyarakat di Tanah Melayu kerana dikhuatiri boleh
menggugat kepentingan politik dan ekonominya. Di sekitar tahun 1950-an,
perbincangan kurikulum Sejarah mula mendapat perhatian dalam kalangan sejarawan
tempatan. Wujud desakan agar kurikulum Sejarah ditulis dari kaca mata tempatan
kerana mereka berasa tidak puas hati terhadap kandungan kurikulum Sejarah yang
banyak dilihat dari perspektif barat. Hanya selepas negara mencapai
kemerdekaan, pengaruh kurikulum British dilihat semakin berkurangan (Maharom
Mahmood, 2001). Sementara pengaruh kurikulum Sejarah negara India dan Cina
tamat apabila Laporan Razak 1956 dikemukakan untuk memastikan satu sukatan
pengajaran dan peperiksaan yang sama dilaksanakan demi perpaduan kaum di negara
ini.
Selepas Perang Dunia kedua, kurikulum Sejarah mula
memberi penekanan ke arah perpaduan dan integrasi kaum. Berikutannya satu
perbincangan telah dilakukan untuk melihat semula kurikulum Sejarah di sekitar
1970-an. Beberapa forum seperti Kongres Kebudayaan Malaysia 1971, Seminar
Sejarah Malaysia 1 dan 11 yang diadakan dalam tahun 1973 dan 1974 (Siti Zainun
Mat, 1988 dan 1990) telah diadakan untuk membincangkannya. Dapatan seminar
telah menggesa pihak Kementerian Pelajaran Malaysia menggunakan pendekatan
‘berpusatkan ke-Malaysiaan’ dalam menggubal sukatan pelajaran dan penulisan
buku teks Sejarah (Siti Zainun Mat 1988, 1990). Hasilnya lahir cadangan agar
Kementerian Pelajaran Malaysia mewujudkan kurikulum Sejarah yang lebih bersifat
‘Malaysian Centric’.
Pada pertengahan tahun 1986, mata pelajaran Sejarah
telah dijadikan mata pelajaran wajib diambil oleh semua pelajar dan dijadikan
sebagai salah satu subjek teras dalam pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM). Bagi Aini Hassan (2008) perubahan ini merupakan satu anjakan
besar dalam falsafah dan konsepsi pengajaran dan pembelajaran Sejarah di
sekolah. Falsafah, matlamat dan objektif pengajaran dan pembelajaran telah
dinyatakan dengan jelas. Fokus terhadap sejarah tempatan telah diterapkan dalam
kurikulum. Pembahagian tajuk pula dilakukan mengikut tema-tema (PPK, 2002).
Perkembangan kurikulum Sejarah pra dan pascamerdeka telah mengalami perubahan
pesat, selari dengan tuntutan semasa.
Kini, perkembangan kurikulum Sejarah terus menarik
untuk diperbincangkan. Kurikulum Sejarah terus mendapat perhatian daripada
pihak berwajib. Ini berikutan langkah Kementerian Pelajaran Malaysia menjadikan
Sejarah sebagai subjek WAJIB lulus pada tahun 2013 di peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) dan subjek teras untuk sekolah rendah mulai 2012. Perkembangan
ini dilihat telah meletakkan status mata pelajaran ini setara dengan mata
pelajaran teras yang lain. Langkah proaktif pihak KPM yang mewujudkan
Jawatankuasa Khas Mengkaji Kurikulum Sejarah di sekolah menengah dilihat kena
pada waktunya. Ini memastikan kurikulum yang digubal benar-benar memberi impak
kepada pemahaman dan penghayatan Sejarah secara lebih menyeluruh dalam kalangan
pelajar. Pada tahun 2014, mata pelajaran Sejarah akan diperkenalkan dalam KSSR
untuk murid tahap dua bagi menggantikan mata pelajaran Kajian Tempatan. Tujuannya ialah supaya mata pelajaran Sejarah
mampu menyunting semangat cinta akan negara dalam kalangan murid agar mereka
menjadi rakyat Malaysia yang patriotik.
0 comments:
Post a Comment