Sunday, 1 September 2013
SOALAN ESEI MINGGU 11 :
Huraikan latarbelakang kurikulum Sejarah Tanah Melayu sehingga ke hari ini.
Ahli Kumpulan:
Nora, Syaza, Zaidah, Syafiq, Khobir
Perkembangan kurikulum Sejarah di Tanah Melayu telah
wujud sejak zaman sebelum merdeka lagi. Namun perkembanganya agak perlahan dan
kurang diberi perhatian. Hal ini kemungkinan kerana pada ketika itu mata
pelajaran sejarah merupakan mata pelajaran tambahan. Ekoran daripada itu, ia
dianggap seperti tidak penting. Malahan pihak British tidak pernah menekankan
kurikulum Sejarah tempatan. Tujuan kurikulum ini diadakan hanyalah sekadar
untuk memberikan kefahaman kepada pelajar tentang budaya melayu melalui
pengalaman kesusasteraan yang berbentuk hikayat seperti Hikayat Hang Tuah dan
sebagainya. Pada tahun 1863, Kurikulum Sejarah telah diperkenalkan di
sekolah-sekolah aliran Inggeris bagi peringkat Menengah Rendah. Kurikulum itu
ditentukan oleh University Cambridge, London. Kemudian pada tahun 1891, Para
pelajar di Tanah Melayu menduduki peperiksaan bagi subjek Sejarah dalam
Cambridge Local Examinations. Seterusnya. mata pelajaran Tawarikh telah
diperkenalkan dalam kursus perguruan di Maktab Perguruan Perempuan Melayu
Melaka pada tahun 1918. Kemudian, pada tahun 1930an barulah mata pelajaran
Sejarah diajar di sekolah-sekolah aliran Melayu. Pada ketika ini tumpuan
diberikan kepada aktiviti-aktiviti membaca dan menghafal fakta-fakta yang
terdapat dalam buku teks Sejarah sahaja.
Walau bagaimanapun selepas Perang Dunia ke 2,
kurikulum Sejarah mula mengalami perubahan. Namun ianya masih lagi terikat
menurut persepsi barat. Ini turut ditegaskan oleh Abdul Razaq dan Ramli (2007)
yang menjelaskan kurikulum Sejarah ketika itu lebih banyak menceritakan latar
belakang masyarakat Eropah atau pun Sejarah negara England itu sendiri. Apa
yang jelas perkembangan kurikulum sejarah ketika itu tidak menggambarkan
matlamat nasional yang jelas. Kurikulum sejarah yang diguna ketika ini dilihat
berbeza-beza mengikut aliran sekolah vernakular ketika itu. Ini turut diperakui
oleh Norrizan (2003) yang menjelaskan kurikulum Sejarah ketika itu mencerminkan
kepentingan dan propaganda penjajah yang sangat berkesan. Kelemahan pelaksanaan
kurikulum Sejarah ketika itu turut diperakui oleh Aini Hassan (2008).
Di sekitar tahun 1950an, perbincangan kurikulum
Sejarah mula mendapat perhatian dalam kalangan sejarawan tempatan. Wujud
desakan agar kurikulum Sejarah ditulis dari kaca mata tempatan. Ketidakpuasan
hati ramai cendekiawan, budayawan dan sejarawan tempatan terhadap kandungan
kurikulum Sejarah ini disebabkan oleh kandungan kurikulum Sejarah yang lebih
berpaksikan. Berikutan itu, bagi melihat semula kurikulum sejarah satu
perbincangan telah dilakukan pada sekitar tahun 1970an. Beberapa kongres dan
forum dilaksanakan seperti Seminar Sejarah Malaysia 1 dan II pada tahun 1973 dan
1974. Kesan daripada perbincangan ini, wujud satu cadangan agar kurikulum
Sejarah bersifat 'Malaysian centric'. Menurut Aminudin Baki terdapat 2 prinsip asas yang perlu wujud
dalam kurikulum Sejarah di sekolah-sekolah Tanah Melayu pada waktu itu iaitu Penekanan
P&P Sejarah harus diberi kepada situasi di Tanah Melayu. Fokus kepada
sejarah sosial dan ekonomi negara untuk menunjukkan kebergantungan budaya
antara masyarakat berbilang kaum di Malaya. Keduanya, Penekanan kepada Sejarah
Malaya dalam konteks hubungannya dengan negara-negara serantau Asia dan dunia.
Ini bertujuan memberi kesedaran kepada pelajar terhadap sumbangan negara
terhadap peradaban dunia.
Seterusnya, hasil Laporan Rahman Talib, Kementerian
Pelajaran Malaysia telah menyusun semula sukatan pelajaran Sejarah Darjah 4
sehingga Tingkatan 3 pada tahun 1960. Dan buat kali pertamanya kurikulum
Sejarah diajar menggunakan sukatan pelajaran yang dikeluarkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia pada tahun 1967. Pada pertengahan tahun 1986 mata pelajaran
Sejarah telah dijadikan mata pelajaran wajib dan dijadikan sebagai salah satu
subjek teras dalam pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Kemudian
pada tahun 2000, Semakan kurikulum Sejarah telah dilakukan yang lebih berbentuk
penyesuaian. Kira-kira 30% kandungan dalam kurikulum Sejarah telah dibuang.
Penumpuan kepada tiga aspek penting iaitu kesepaduan elemen ilmu, kemahiran dan
penerapan nilai-nilai patriotisme.
Kerajaan telah mengambil pendekatan untuk mewujudkan
Jawatankuasa Khas mengkaji kurikulum Sejarah terutamanya penekanan aspek
sejarah pembentukan negara, perlembagaan negara, sejarah Malaysia Moden dan
perpaduan nasional. Isu kepentingan mata pelajaran Sejarah mula mendapat
perhatian dalam prospek pengambilan pelajar ke IPT. Naib Canselor Universiti
Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr. Ir Sahol Hamid Abu Bakar dalam
kenyataannya mensyaratkan bahawa bagi pelajar-pelajar yang ingin mengikuti
kursus-kursus yang ditawarkan oleh UiTM mulai pengambilan Julai 2011 perlulah
mempunyai Kepujian Sejarah. Beliau berkata, penetapan sejarah sebagai salah
satu syarat kelayakan itu bertujuan menyedarkan generasi penuntut hari ini
tentang perjuangan pemimpin negara dari dahulu hingga sekarang. Bahkan, isu ini
turut dibahaskan oleh pelbagai pihak tidak kiralah parti politik dan
badan-badan bukan kerajaan untuk memastikan verifikasi dasar penetapan mata
pelajaran Sejarah sebagai subjek teras di sekolah rendah dan syarat wajib lulus
SPM mampu mencapai matlamatnya.
Kini, perkembangan kurikulum Sejarah terus menarik
untuk diperbincangkan. Kurikulum Sejarah terus mendapat perhatian daripada
pihak berwajib. Ini berikutan langkah Kementerian Pelajaran Malaysia menjadikan
Sejarah sebagai subjek WAJIB lulus pada tahun 2013 di peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) dan subjek teras untuk sekolah rendah mulai 2012. Perkembangan
ini dilihat telah meletakkan status mata pelajaran ini setara dengan mata
pelajaran teras yang lain. Mata pelajaran Sejarah akan mula diperkenalkan di
semua sekolah rendah pada tahun 2014 selari dengan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) dan menekankan aspek Perlembagaan Persekutuan dan kontrak sosial.
Menurut Senator Datuk Dr Firdaus Abdullah (Pakar Rujuk
di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya) dalam ruangan Rencana Utusan Malaysia
bertarikh 6 November 2010 telah mencadangkan agar kurikulum Sejarah dikaji
semula berasaskan aspek periodisasi atau pembatasan masa proses negara Malaysia
sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka sehingga Wawasan 2020. Cadangan
periodisasi itu ialah Tahap I Pra-Melaka, Tahap II Era Kesultanan Melayu Melaka
(1400-1511), Tahap III Persaingan
Kuasa-Kuasa Eropah (1511-1786), Tahap IV Kemaraan Inggeris dan Pembangunan
Negeri-Negeri Selat (1818-1856), Tahap V Kemantapan Kuasa Kolonial Inggeris
(1874-1942), Tahap VI Pendudukan Jepun (1942-1945), Tahap VI Perundingan
Kemerdekaan dan Permulaan Kerjasama Politik Antara Kaum (1946-1957), Tahap VII
Tahun-Tahun Awal Kemerdekaan (1957-1969), Tahap VIII, Pelaksanaan DEB
(1970-1990), Tahap XI Menuju Wawasan 2020 dan Gagasan 1 Malaysia Langkah
proaktif pihak KPM yang mewujudkan Jawatankuasa Khas Mengkaji Kurikulum Sejarah
di sekolah menengah dilihat kena pada waktunya. Ini memastikan kurikulum yang
digubal benar-benar memberi impak kepada pemahaman dan penghayatan Sejarah
secara lebih menyeluruh dalam kalangan pelajar.
0 comments:
Post a Comment