Thursday, 18 July 2013
SOALAN
ESEI MINGGU 3 :
Sistem
pendidikan negara kita ada masa kini merupakan kesinambungan daripada Zaman
Kesultanan Melayu Melaka. Bincangkan.
AHLI
KUMPULAN :
Syazwan,
Fahmi, Aisyah, Zuraihah, Amira
Era
ini merupakan salah satu bentuk pendidikan yang berkisar kepada pembelajaran
secara turun-temurun yang diwariskan kepada generasi seterusnya. Perkara ini
bermaksud pendidikan hari ini adalah kesinambungan daripada pendidikan zaman
melayu melaka. Pembangunan insan berdasarkan proses pembelajaran untuk melahirkan
insan yang berkemahiran, berkebolehan dalam aspek teknik dan praktikal.
Pendidikan era melayu melaka diajar
oleh ibu bapa, ahli keluarga dan masyarakat sekeliling. Ibu bapa khususnya
memberi tunjuk ajar berdasarkan kemahiran yang dimiliki. Jika bapa seorang
nelayan sudah tentu perkara yang diajarkan kepada anaknya adalah berkaitan
dengan teknik menangkap ikan, menghadapi gelora dan sebagainya. Di samping itu,
ibu akan mengajar anaknya kemahiran memasak, mencuci dan segala yang berkaitan
dengan pekerjaan di rumah. Matlamat pendidikan lebih cenderung untuk melahirkan
generasi yang mempunyai adab sopan, hormat antara satu sama lain dan mempunyai
kemahiran yang tinggi dalam bidang yang dipelajari. Hal ini bertepatan dengan
pendapat Hasan Langgulung (1995) yang mengatakan bahawa fungsi pendidikan
adalah pengembangan potensi yang ada pada individu supaya dapat digunakan
olehnya dan masyarakat untuk menghadapi arus perubahan. Pendidikan pada hari
ini adalah berteraskan konsep atau matlamat yang sama iaitu untuk perkembangan
potensi individu. Walaubagaimanapun, pendidikan pada hari ini lebih maju
setelah mengalami transformasi pendidikan.
Selain itu juga, kesinambungan
daripada zaman kesultanan melayu Melaka dalam sistem pendidikan dalam negara
kita dapat dilihat daripada beberapa aspek. Pertamanya, kedatangan Islam pada
abad ke-15 ke rantau Asia menjadikan sistem pendidikan pada masa itu
berteraskan agama Islam. Jika kita lihat dalam sistem pendidikan di negara kita
pendidikan Islam di negara kita begitu dititikberatkan. Hal ini dapat
dibuktikan walaupun negara kita telah mengalami beberapa fasa perubahan dalam
sistem pendidikan Pendidikan Islam masih menjadi subjek teras kepada pelajar
Islam. Selain itu, kewujudan sekolah agama Islam pada sesi petang serta sekolah
agama pada peringkat menengah. Di sini, kita dapat lihat bahawa pengajian Islam
di negara kita merupakan kesinambungan daripada zaman kesultanan melayu Melaka.
Pengaruh
sistem pendidikan pada zaman kesultanan Melayu Melaka terhadap sistem
pendidikan sekarang dapat kita lihat terutamanya terhadap sistem
pendidikan tidak formal negara kita. Pengajian agama masih diteruskan di
surau-surau pada waktu malam dengan buku-buku terdiri dari kitab-kitab karangan
ulama. Cumanya yang berbeza ialah pada zaman kesultanan Melayu Melaka pengajian
agama ini banyak dititikberatkan terhadap kerabat-kerabat raja dimana istana
pada waktu tersebut berfungsi sebagai pusat penterjemahan dan penyimpanan
kitab-kitab agama. Pengajian agama juga dijalankan di pondok-pondok yang
diasaskan oleh ulama-ulama. Guru-guru terdiri daripada syeikh-syeikh dari dalam
negara mahupun dari luar negara. Sistem pendidikan agama tidak formal ini
nampaknya masih diteruskan sehingga sekarang.
Umum
mengetahui sistem pendidikan yang mula-mula wujud di negara kita adalah sistem
pendidikan yang diamalkan pada zaman kesultanan Melayu Melaka. Permulaan sistem
pendidikan pada zaman tesebut boleh dibahagikan kepada sistem pendidikan formal
dan tidak formal. Dalam pendidikan formal, pengajian ataupun pembelajaran
berfokuskan pembelajaran agama, sebelum kedatangan Islam penduduk setempat yang
ingin menimba ilmu hendaklah belajar di candi-candi ataupun tempat beribadah
yang lain, namun setelah kedatangan Islam ke Tanah Melayu sistem pendidikan
kini telah berubah dan tempat pengajian bukan setakat di rumah-rumah ibadah
seperti surau ataupun masjid tetapi juga berpusat di Istana.
Perkembangan pendidikan
pada era ini juga telah menghasilkan Sekolah Pondok dan Madrasah untuk
mempelajari bidang ilmu yang lebih luas. Pembelajaran yang diajar berteraskan
kepada agama Islam seperti Tauhid, Akidah dan Akhlak. Intitusi pendidikan
berpaksikan kepada falsafah pendidikan Islam ini mampu melahirkan masyarakat
yang menjiwai agama pada setiap masa dan mengaplikasinya dalam kehidupan
seharian. Hala tuju pengajian pada peringkat ini berkesan untuk menjadi
pendorong kemajuan manusia dalam aspek kerohanian, pemikiran, moral dan
keduniaan berdasarkan falsafah pendidikan agama melalui keunggulan pendidikan
Islam yang diterapkan dalam pembelajaran.
Jadi jelaslah bahawa pendidikan
zaman kini adalah kesinambungan pendidikan melayu melaka. Jika kita lihat,
kebanyakan aspek dalam pendidikan masa kini merupakan transformasi dan
pembaharuan daripada pendidikan dahulu. Perkara ini sangat penting bagi
memastikan pendidikan yang lebih bermutu di negara kita standing dengan
peredaran global.
0 comments:
Post a Comment