TUGASAN ESEI KUMPULAN 2

Sunday, 1 September 2013

SOALAN ESEI MINGGU 11:
Huraikan latar belakang kurikulum Sejarah Tanah Melayu sehingga ke hari ini.

Ahli Kumpulan:
Fazlin, Izzati, Firdaus, Nazmie, Oliver

Pendidikan Sejarah di Tanah Melayu sebenarnya sudah bermula  sejak pertengahan abad ke-19 lagi. Namun, ketika pentadbiran British, mata pelajaran sejarah dianggap sebagai mata pelajaran tambahan sahaja dan bukanlah mata pelajaran induk. Tambahan lagi, semasa di pemerintahan British juga, Sekolah-sekolah Inggeris di Negeri-Negeri Selat pada masa itu juga telah memasukkan mata pelajaran Sejarah dalam kurikulum sekolah khususnya untuk darjah-darjah yang lebih tinggi yakni peringkat sekolah menengah rendah. Pada awal abad ke-19 sehingga tahun 1957 pula, Sejarah British juga telah dimasukkan dalam kurikulum sejarah di peringkat sekolah. Hal ini, disebabkan ketika itu pengaruh British masih dominan di Tanah Melayu.
Malahan, dapat dikatakan juga semasa pemerintahan British, mata pelajaran Sejarah lebih bermotifkan politik semata-mata. Hal ini disebabkan pihak British berpendapat bahawa jika orang tempatan tidak mengenali budaya British maka hubungan pihak pentadbir dengan golongan yang ditadbir akan menjadi renggang maka British meneruskan kurikulum Sejarah ini untuk kepentingannya sendiri. Malah, melalui kurikulum Sejarah British juga, mereka lebih mengagung-agungkan pencapaian mereka. Malah, dalam kurikulum Sejarah juga tokoh-tokoh seperti Alexander the Great, Kung Fu Tze dan Stamford Raffles telah diperkenalkan. Malah, mata pelajaran Sejarah juga menjadi penting ekoran dari kehendak peperiksaan.
Kemudiannya, perubahan berlaku lebih kurang pada tahun 1918 apabila mata pelajaran Tawarikh diperkenalkan di sekolah dan maktab. Ketika itu, di sekolah Inggeris, sukatan pelajaran Sejarah tidak memperkenalkan “ Alam Melayu ”. Oleh itu, kurikulum tersebut memperlihatkan bahawa pembesar Melayu sentiasa menganiayai rakyat dan sebaliknya pula tentang Residen.
Seterusnya, menjelang kemerdekaan, Sejarah Malaysia mula diberi tempat dalam kurikulum di sekolah rendah dan menengah. Namun, penggubal kurikulum Sejarah adalah merupakan pegawai-pegawai dari British. Malah, Sejarah Tanah Melayu bermula dengan Sejarah kesultanan Melayu Melaka namun aspek kehadiran barat tetap menjadi fokus dalam kurikulum tersebut.
Kemudiannya, mata pelajaran Sejarah diserapkan ke dalam KLSR, KBSR dan sehinggalah sekarang iaitu KSSR. Mata pelajaran Sejarah KSSR akan diperkenalkan pada tahun 2014. Oleh itu, dapat dilihat bahawa mata pelajaran Sejarah adalah sangat penting dalam kurikulum yang direka dalam sistem pendidikan.
Secara kesimpulannya, terdapat beberapa kronologi dalam melaksanakan kurikulum Sejarah. Kronologi tersebut dibuat berdasarkan zaman pemerintahan yang memegang tanah air ini ketika itu. Oleh itu, dapat dikatakan di sini bahawa mata pelajaran Sejarah bukanlah mata pelajaran yang dipandang enteng namun mata pelajaran Sejarah dari perspektif sekarang merupakan satu mata pelajaran yang sangat penting dalam pemupukan patriotisme negara.
           

            

0 comments:

Post a Comment