TUGASAN ESEI KUMPULAN 1

Sunday, 1 September 2013

SOALAN ESEI MINGGU 11:
Huraikan latar belakang kurikulum Sejarah Tanah Melayu sehingga ke hari ini.

Ahli Kumpulan:

Aisyah, Zuraihah, Amira, Fahmi, Syazwan


Perkembangan arus semasa yang pesat telah mendesak pelbagai negara untuk mengkaji semula kurikulum pendidikan yang digunakan. Pada kebiasaannya sesuatu kurikulum itu digubal, dimansuh atau diganti adalah disebabkan oleh perkembangan dunia globalisasi. Setiap perubahan itu perlulah dilihat dari aspek akar umbi iaitu mengenai kurikulum bagi setiap subjek yang ditawarkan dalam pendidikan. Maka dengan itu, pada kali ini kita akan membincangkan serba sedikit mengenai sejarah kurikulum Sejarah di Malaysia pada zaman sebelum merdeka hingga ke hari ini.
            Sebelum itu, kita perlu tahu mengenai asas penggubalan kurikulum Sejarah di Malaysia. Kurikulum Sejarah yang dibina haruslah menggambarkan Malaysia sebagai negara yang bebas, merdeka dan berdaulat. Pendekatan dan pemilihan tajuk yang menjadi kurikulum sejarah seharusnya mengikut kaca mata masyarakat Malaysia dan bukannya berlandaskan pemikiran dan pandangan Barat semata-mata.
            Pendidikan Sejarah di Malaysia telah bermula sejak zaman kolonial British lagi. Namun begitu pada waktu tersebut, subjek sejarah hanya dianggap sebagai mata pelajaran tambahan dan bukannya mata pelajaran induk. Pada abad ke-19 subjek Sejarah telah diperkenalkan di sekolah-sekolah Inggeris di negeri-negeri selat yang ada masa itu antaranya, Penang Free School, Pulau Pinang, St. Xavier dan Convent. Aras subjek Sejarah pada ketika itu adalah pada peringkat darjah tinggi atau bersamaan dengan peringkat menengah rendah sekarang. Disebabkan pengaruh dan kuasa klonial British yang terlalu berpengaruh, maka sejarah mengenai negara tersebut dilihat diberi keutamaan dalam kurikulum Sejarah pada waktu itu. Bukan itu sahaja, sejarah yang terkandung juga hanyalah berunsurkan politik. Kandungan yang ada memperlihatkan bagaimana kuasa British telah membawa perubahan positif dan kemajuan kepada sesebuah negara, Paparan sejarah seperti ini akan mempengaruhi minda para pelajar supaya mereka memperakui kehebatan British.
           
            Selain itu, pihak British percaya bahawa jika orang tempatan tidak mengenali budaya British, maka hubungan antara pihak pentadbir dengan golongan yang ditadbir, akan menjadi renggang. Oleh yang demikian, pengenalan sejarah negara mereka dilihat dapat mengukuhkan kedudukan mereka di Tanah Melayu. Selain sejarah dunia dan sejarah British, selepas berlakunya perang dunia kedua sejarah empayar British pula di perkenalkan (sekarang dipanggil Komanwel). Sebagai tanda kebanggaan mereka terhadap pencapaiannya yang dapat mendominasi  satu kawasan yang begitu luas di luar Britain. Ini secara tidak langsung memperlihatkan Britian sebagai negara yang berperikemanusiaan,  bertamadun  dan bertujuan mulia. Selain itu, secara ringkasnya seluruh isi kandungan subjek Sejarah hanyalah mengamalkan konsep Europe Centric.
            Corak dan isi kandungan  pendidikan Sejarah di Tanah Melayu telah melalui perubahan sejurus selepas perang dunia kedua berakhir. Japatan Sejarah Universiti Malaya yang ditubuhka pada tahun 1949 telah memberi galakkan penyelidikan tentang sejarah di Malaysia. Namun begitu isi kandungan yang sedia ada sebelum ini tetap dikekalkan. Cumanya berlaku penambahan pada sejarah Negara dan sejarah negara Asia yang lain seperti Asia Barat, Asia Timur dan Asia Tenggara. Penambahan ini telah mengurangkan penumpuan dan fokus mengenai sejarah Britain.
            Sejurus selepas kemerdekaan negara Malaysia maka, konsep pendekatan sejarah berlandaskan Europe Centric telah diubah menjadi Malaysian Centric. Antara contoh perubahan yang dilakukan berlandaskan konsep tersebut ialah berkaitan perjuangan tokoh-tokoh tempatan yang selama ini dianggap adalah penjenayah diubah menjadi wira bangsa. Sejarah tempatan telah dibawa masuk dengan banyak dalam kurikulum Sejarah. Jika dilihat Kurikulum Sejarah 1977, hasrat negara pada ketika itu adalah untuk memastikan enam matlamat subjek ini tercapai antranya, mengenali keperibadian kebangsaan melalui sejarah tanah air agar para pelajar akan berasa bangga menjadi warganegara. Selain itu, kurikulum tersebut perlu memupuk semangat kekitaan terhadap masyarakat dan negara sebagai satu unit tunggal supaya dapat membentuk perpaduan yang erat di kalangan masyarakat.

            Pada tahun 1988, kerajaan Malaysia telah memperbaharui kurikulum sejarah dengan diberi nama Kurikulum Sejarah 1988. Hal ini bersesuian dengan keperluan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah . Abdul Rahim Abdul Rashid (1989) menyatakan bahawa ada tujuh objektif dari segi objektif pengajaran sejarah antaranya yang paling utama ialah, memahami dan menghargai ciri-ciri kemasyarakatan dan kebudayaan Malaysiaserta mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Oleh itu, secara ringkasnya dapatlah kami membuat sedikit perbezaan mengenai kurikulum sejarah sebelum merdeka dan selepas merdeka. Berikut merupakan perbezaannya :

Kurikulum Sebelum Merdeka
Kurikulum Selepas Merdeka
Banyak unsur-unsur sejarah luar
Lebih menumpukan sejarah tempatan
Jalinan antara kandungan tidak jelas.
Jalinan antara kandungan bagi tiap-tiap peringkat
Mementingkan bahan dan isi
Menekankan aspek kesan yang efektif
Menjaga kepentingan politik Kolonial
Menitikbertakan soal sosio ekonomi dan sosial

            Kurikulum sejarah selepas merdeka meletakkan Sejarah Kesultanan Melayu Melaka sebagai permulaan sejarah di Malaysia. Hal ini berikutan kerana sejarah tersebut dilihat lebih jelas dari sudut bahan arkeologi dan dokumennya. Seterusnya para pelajar akan diperkenalkan mengenai sejarah tamadun-tamdun awal dan perkembangan tamadun. Selepas itu zaman sejarah zaman penjajahan dan pembentukkan negara Malaysia. Penyusunan kronologi isi kandungan seperti ini dilihat mampu memberi gambaran dan kefahaman yang jelas kepada para pelajar mengenai apa yang ingin disampaikan.
            Usaha kerajaan tidak terhenti sampai di sini sahaja. Berikutan keadaan semasa yang lebih menuntut untuk kanak-kanak mengetahui sejarah juga adalah penting maka, subjek ini telah diperkenalkan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah atau KSSR pada tahun 2008.. Transformasi pendidikan yang dilakukan memperlihatkan bertapa pentingnya subjek Sejarah ini diperkenalkan pada peringkat awal lagi dan ia dilihat merupakan satu penghormatan terhadap subjek ini yang selama ini tidak menjadi suatu subjek yang penting. Tindakkan Kementerian Pendidikan Malaysia yang meletakkan syarat subjek Sejarah merupakan subjek wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjelaskan kepada kita bertapa komitednya usaha kerajaan dalam melahirkan masuarakat yang berpengetahuan sejarah. Di bawah KSSR, subjek Sejarah telah diletakkan diorganisasikan secara modular dalam Model Teras Asas bertunjangkan prinsip kemanusiaan.  Penawaran subjek ini dilihat mampu memberikan impak kepada para pelajar khususnya berkaitan dengan sejarah asas negara. Oleh itu, subjek Sejarah dilihat wajar untuk didedahkan kepada para pelajar peringkat sekolah rendah bagi merealisasikan hasrat negara untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu dan berjiwa patriotisme.

            Kesimpulannya, perkembang kurikulum subjek Sejarah tidaklah begitu banyak namun, perubahan apa yang berlaku boleh dikatakan agak drastik. Lihat sahaja perbezaan antara kurikulum sejarah sebelum merdeka dan selepas merdeka. Walau sejauh mana hebat dan teliti sekalipun kurikulum tersebut, guru sebagai pelaksana perlulah mewujudkan satu pembelajaran Sejarah yang berkesan.

0 comments:

Post a Comment