Kepentingan Mata Pelajaran Sejarah

Thursday, 12 September 2013

 Kumpulan 5 : Faiz, Faez Jawawi, Jay, Ilya, Husna


Dalam konteks pembinaan negara bangsa, kepentingan sejarah sebagai mekanisme utama telah disuarakan sejak sekian lama oleh pelbagai pihak. Wang Gung Wu umpamanya mengangkat martabat sejarah dari sudut kepentingan mengingati masa lalu khususnya dalam membentuk keperibadian sesuatu kumpulan, puak atau masyarakat  Menurut Sartono Kartodirdjo pula, pendidikan sejarah berperanan sebagai alat didaktik khususnya sebagai tunjang pendidikan nasional. Dalam hal ini, pengetahuan sejarah khususnya sejarah nasional akan membolehkan sesuatu bangsa terutamanya generasi muda menjadi lebih prihatin terhadap bangsa dan pembangunan negaranya. Dengan keprihatinan terhadap sejarah secara tidak langsung membolehkan seseorang itu menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang warganegara. Dengan sifatnya sebagai alat memahami masa lalu serta fungsinya sebagai pedoman, pengajaran dan panduan membolehkan sejarah diberikan tempat istimewa dalam sistem pendidikan sesebuah negara.

         Di Malaysia, ia juga bukanlah satu persoalan baru di negara ini. Sejak kemerdekaan hingga kini isu sejarah dan peranannya dalam pembinaan negara bangsa terus dibahaskan dan dinobatkan sebagai agenda utama negara. Sekadar memetik beberapa pandangan, isu ini jelas menjadi agenda utama negara khususnya sejak peristiwa 13 Mei 1969. Bekas Menteri Dalam Negeri Malaysia 1980, Tan Sri Muhammad Ghazali Shafie dalam ucapan perasmian persidangan International Association of Historians of Asia (IAHA) 1980 mengungkapkan kepentingan tersebut. Menurut beliau :

“Every person, society or nation has a past which has moulded his or its present stature and together the past and the present mould his future. But the choice of his future image depends on his present beliefs of his history, of what he reckons he is and what he believes others believe of him”. (Ghazali Shafie, 1980 : 3)

Tegas beliau juga : “When people have lost their confidence and faith in their history because of oversimplistic historicism or intense subjectivism or for whatever reasons then story become wearisome and its study irrelevent”. (Ghazali Shafie, 1980 : 18)

         Di Malaysia, mata pelajaran sejarah diajar sejak pentadbiran British namun ia tidak bersifat mata pelajaran induk selaras dengan dasar pendidikan British yang membiarkan sistem persekolahan berkembang mengikut aliran berasaskan kaum sehingga mencetuskan kelas berbeza di kalangan penduduk Tanah Melayu. Sedikit perubahan terhadap pendidikan sejarah di Tanah Melayu hanya berlaku pada 1918 susulan pengenalan mata pelajaran Tawarikh di peringkat sekolah dan maktab susulan berakhirnya Perang Dunia Kedua dan penubuhan Jabatan Sejarah Universiti Malaya pada 1949 memberikan nafas baru kepada pendidikan sejarah di Malaysia. Melaluinya, penyelidikan dan penulisan ilmiah menjadi agenda utama yang secara tidak langsung memperluaskan ufuk pengkajian dan pengetahuan tentang sejarah negara. Selepas negara mencapai kemerdekaan sehingga kini, pendidikan Sejarah yang dirangka memberikan tumpuan kepada pembinaan dan penyatuan bangsa Malaysia. Matlamat ini menekankan proses pembinaan generasi baru Malaysia yang bersatu padu dan berpengetahuan khususnya melalui elemen bahasa dan kekuatan budaya bangsa. Sekolah pula berperanan sebagai institusi penting bagi mencapai matlamat tersebut melalui proses pengajaran dan pembelajaran.

           Matlamat ini tidak mustahil dicapai jika semua rakyat Malaysia mempunyai kesedaran, menghayati sejarah, menyedari kedudukan diri dan menjadikan pendidikan sejarah sebagai alat terpenting bagi mencapai matlamat tersebut. Akta Pendidikan 1995 umpamanya menekankan kepentingan ilmu sebagai penentu utama arah tujuan negara dan penyelamat bangsa. Akta yang sama turut menegaskan peri penting Dasar Pendidikan Kebangsaan yang akan diterapkan melalui sistem pendidikan kebangsaan bagi memenuhi keperluan negara serta memupuk perpaduan negara dalam pelbagai bidang melalui sektor pendidikan. Bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia, integrasi nasional merupakan persoalan yang sangat rumit dan menyukarkan proses pembinaan negara bangsa. Dasar Pendidikan Kebangsaan menggariskan mata pelajaran sejarah sebagai alat utama bagi merealisasikan matlamat tersebut. Penekanan pendidikan sejarah tertumpu terhadap kesedaran sejarah, toleransi dan kepekaan masyarakat untuk berkongsi tanggungjawab terhadap masa depan negara.

          Unsur penting dalam pengajaran sejarah turut meliputi pembinaan semangat kebangsaan. Bagi negara seperti Malaysia, semangat tersebut amat diperlukan untuk mencapai hasrat satu negara dan impian yang serupa bagi rakyat Malaysia. Patriotisme merupakan elemen utama dalam pendidikan sejarah yang bertujuan membina kesedaran dan mengukuhkan semangat perjuangan dan cintakan bangsa dan negara. Elemen tersebut bermatlamat melahirkan anggota masyarakat yang bertanggungjawab, sedia berbakti dan sanggup berkorban untuk kepentingan negara. Hal ini pernah diutarakan oleh Tun Dr. Mahathir. Menurut beliau :

“ Kalau semangat patriotisme sudah tidak ada di kalangan belia, kita bimbang apabila generasi muda dewasa kelak, mereka sudah tidak sayang pada bangsa dan negara sendiri. Dengan itu amat mudah bagi orang asing untuk menghasut mereka dan akan bersubahat untuk menghapuskan kebebasan negara kita “. 


         Sejarah juga boleh dijadikan asas rujukan penting bagi membina aspirasi baru untuk membangunkan maruah, martabat dan kewibawaan sesuatu bangsa. Pendidikan sejarah juga dapat memainkan peranan dalam pembinaan negara bangsa apabila dapat mencetuskan inspirasi melalui tema-tema yang terdapat dalam sukatan kandungan matapelajaran tersebut. Melalui pendidikan sejarah juga, nilai kesetiaan dapat dipupuk dan ditanamkan sebagai satu nilai hidup yang penting bagi membina dan meningkatkan komitmen generasi muda kepada negara dan bangsa. Nilai kesetiaan ini akan dapat mengukuhkan ketahanan negara dan mendorong semangat ingin berkorban dan berbakti kepada bangsa dan negara.


            Pendidikan sejarah juga berfungsi menerapkan nilai kewarganegaraan dan membentuk generasi muda menjadi warganegara yang berguna kepada bangsa dan negara. Nilai kewarganegaraan ini meliputi kebanggaan sebagai rakyat Malaysia, bersemangat setia negara, bersemangat kekitaan, berdisiplin, berusaha dan produktif. Ringkasnya, pendidikan sejarah merupakan proses mendidik melalui kaedah dan proses pembinaan sejarah sebagai satu disiplin ilmu melalui alat, prosedur dan kaedah tertentu. Seterusnya ilmu ini akan meneliti, memahami, menghurai, menginterprestasi dan seterusnya membina keseluruhan mengenai sesuatu perkara, kejadian atau fenomena yang berkaitan dengan kehidupan manusia pada zaman lampau. Kesemua ini dinyatakan dengan jelas dalam huraian sukatan mata pelajaran sejarah.

0 comments:

Post a Comment