TUGASAN ESEI KUMPULAN 2

Thursday, 4 July 2013


SOALAN MINGGU 2 : 

Huraikan dan perincikan kurikulum Sejarah sekolah rendah. Bincangkan perkaitannya dengan kehidupan individu, masyarakat dan negara. 

AHLI KUMPULAN : 

Syazwan,Fahmi,Amira,Aisyah,Zuraihah

         Pembaharuan dalam kurikulum pendidikan negara iaitu KSSR yang menggantikan KBSR telah melihat kepada beberapa perubahan besar termasuk penambahan mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah rendah. Perkara ini menjadi perdebatan umum kerana terdapat pihak yang masih kurang jelas tentang sejauh mana rasional memperkenalkan Sejarah di peringkat ini. Hal ini kerana, peratusan pelajar menengah untuk menguasai subjek ini kurang memuaskan inikan pula hendak dipelajari diperingkat rendah.

       Namun begitu, Datuk Seri Abdullan Ahmad Badawi menyangkal tanggapan tersebut dengan menyatakan perlunya pendedahan Sejarah bermula di peringkat rendah. Tegas beliau,  pada peringkat ini mereka mudah menerima ilmu dan mudah untuk menanam nilai dan memupuk semangat cintakan negara. Asas yang dibina dan dipupuk pada peringkat ini dapat memberi kesedaran mengenai kepentingan sejarah dan relevan sejarah dalam kehidupan masa kini, berbanding peringkat usia remaja yang sudah dipengaruhi anasir luar dan sebati di dalam jiwa sehingga menyukarkan penerapan nilai sejarah yang sebenar.

            Hakikatnya, objektif utama mata pelajaran Sejarah diperkenalkan adalah bertujuan mendedahkan para pelajar terhadap perkembangan masyarakat dan negara dari segi politik. ekonomi dan sosial, ciri kemasyarakatan dan kebudayaan, sumbangan tokoh seterusnya membentuk kesedaran, kepekaan dan semangat ingin melibatkan diri dalam usaha-usaha mempertahankan kedaulatan, pembangunan dan kemajuan negara. Perkara ini ditekankan dalam kurikulum sekolah rendah dengan memasukkan topik-topik yang berkaitan seperti mari belajar sejarah, negara Malaysia, identiti negara dan sastera sejarah.

            Mari belajar sejarah yang merangkumi sub –tajuk seperti apa itu sejarah, sejarah diri dan keluarga, sejarah sekolah dan sejarah setempat merupakan langkah pertama kepada pengenalan sejarah. Ianya bertujuan untuk menyesuaikan diri pelajar dengan simbolik ‘sejarah’ dengan cara mengaitkannya dengan pengalaman langsung pelajar tetapi dalam bentuk  skop yang lebih kecil iaitu keluarga dan sekolah. Walaupun ianya hanya berkisar secara umum namun memberi kesan yang mendalam apabila pelajar mula merasakan sejarah merupakan suatu yang dekat dengan kehidupan seharian dan akan memberi kesan pada masa akan datang. Secara tidak langsung, menarik minat pelajar untuk mendalami seterusnya menerokai bidang Sejarah.

            Seterusnya, kandungan mata pelajaran sejarah lebih menjerumus kepada negara melalui tajuk negara Malaysia dengan sub-tajuk yang memperincikan kerajaan –kerajaan Melayu sebelum Kesultanan Melayu Melaka dan negeri-negeri di Malaysia. Tujuannya adalah untuk mendedahkan kepada pelajar tentang asal usul negara dan bagaimana usaha para pemimpin terdahulu memacu kerajaan mereka kearah mencapai kegemilangan. Melalui tajuk ini kita dapat melihat mata pelajaran Sejarah merupakan satu platform yang cukup utuh untuk mengetengahkan kembali warisan sejarah suatu ketika dahulu. Bahkan, menjadi keperluan kepada generasi kini perlu mengetahuinya kerana pepatah ada menyebut “sesiapa yang melupakan akar bangsa ibarat si Tenggang menderhakai ibunya”.

          Pada peringkat rendah juga, mata pelajaran Sejarah telah menerapkan unsur patriotisme melalui  topik identiti negara kita yang telah dibahagikan kepada sub-sub tajuk kecil seperti Bahasa Kebangsaan, Lagu Kebangsaan, bendera Malaysia, Bunga Kebangsaan, Rukun Negara, Jata Negara dan Yang di Pertuan Agong. Pendedahan ini secara tidak langsung membina jati diri rakyat dengan cara memperkenalan latar belakang negara sejak peringkat awal kanak-kanak lagi. Bak kata pepatah, “tak kenal maka tak cinta”. Oleh demikian, pengenalan awal mengenai latar belakang negara sedikit demi sedikit menanam rasa cinta kepada negara.  

            Selain itu, sastera sejarah turut dijadikan sebahagian dari topik yang dipelajari oleh pelajar peringkat rendah. Bahagian ini lebih menyentuh tentang tokoh pemimpin pada zaman kesultanan Melaka seperti Sultan Melaka, Bendahara Tun Perak dan Hang Tuah. Pembelajaran berkonsepkan tokoh sejarah adalah sebagai role model untuk meningkatkan motivasi para pelajar dalam menjadi seorang warganegara yang berguna. Laksamana Hang Tuah misalnya, kesetiaan beliau terhadap pemimpin sehingga sanggup berkorban nyawa perlu dijadikan contoh teladan kepada generasi muda untuk menjadi seorang rakyat yang bersemangat patriotik.

            Sungguhpun demikian, dalam usaha memastikan objektif tersebut tercapai, sesi pembelajaran dan pengajaran Sejarah di peringkat rendah perlu dijalankan dalam suasana yang menarik bagi mengekalkan fokus dan  minat pelajar terhadap mata pelajaran tersebut. Oleh itu, guru memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak. Kaedah pendekatan interaktif adalah lebih sesuai digunakan seperti melihat sendiri tempat bersejarah, lawatan ke muzium atau arkib dan penggunaan visual seperti gambar lama. Usaha ini adalah bagi memastikan pelajar bukan sekadar mengetahui malah mendalami dan menyelami sendiri sesuatu peristiwa sejarah sekaligus melahirkan emosi dan ‘sense of attachment’ kepada warisan dan legasi sejarah.
            Kesimpulannya, Sejarah  telah melihat kepentingannya dalam memainkan peranan untuk melahirkan rakyat yang mempunyai semangat cintakan negara, berwawasan dan mempunyai semangat juang yang tinggi.  Perkara ini sangat penting untuk negara kita yang masyarakatnya terdiri dari pelbagai kaum bangsa dan budaya yang masing-masing mempunyai fahaman dan ideologi berbeza. Sungguhpun demikian, berpegang kepada Rukun Negara, rakyat menjalani kehidupan dengan aman dan harmoni dengan cara memahami budaya kaum lain, sentiasa bersikap toleransi dan saling kerjasama antara satu sama lain.
           

0 comments:

Post a Comment