TUGASAN ESEI KUMPULAN 2

Sunday, 14 July 2013


SOALAN ESEI MINGGU 3 :

Sistem pendidikan negara kita pada masa kini merupakan kesinambungan daripada Zaman Kesultanan Melayu Melaka. Bincangkan.

AHLI KUMPULAN :

Firdaus, Oliver, Nazmie, Izzati, Fazlin

Sistem pendidikan melalui sistem persekolahan, merupakan elemen yang penting bagi sesebuah negara dalam usaha menuju ke arah membangunkan masyarakat dari segi ekonomi, politik, dan sosial. Sistem persekolahan bukan sahaja berperanan untuk memberi pelajaran kepada masyarakat semata-mata, bahkan ia merupakan saluran untuk menyampaikan kepada rakyat berkenaan dengan wadah perjuangan negara yang sangat mementingkan nilai-nilai perpaduan. Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum, agama, dan adat resam di mana ia dikenali sebagai masyarakat majmuk. Pelaksanaan sistem pendidikan yang dijalankan perlu mengikut keperluan dan kesesuaian masyarakat Malaysia.
Sistem pendidikan di Malaysia sebenarnya dipengaruhi oleh sejarah dan zaman. Misalnya cuba kita bandingkan zaman sebelum dan selepas Merdeka. Orientasi dan corak pendidikan di Malaysia pada waktu tersebut jauh berbeza dimana sebelum merdeka, pendidikan di Malaysia adalah terasing mengikut kaum manakala sistem pendidikan selepas merdeka adalah selaras untuk semua kaum. Hal ini lebih jelas lagi menunjukkan kepada kita bahawa pendidikan di sesebuah negara dipengaruhi oleh faktor persekitaran. Sebenarnya sistem pendidikan di Malaysia masih lagi mengamalkan corak yang sama diamalkan semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka walaupun pelbagai tranformasi diperkenalkan dan zaman sudah jauh berubah.
Sistem pendidikan telah wujud di negara ini sejak zaman kegemilangan kesultanan Melayu Melaka. Sistem pendidikan pada zaman ini adalah berasaskan kepada pengajaran al-quran, tingkah laku dan akhlak yang baik, kerohanian dan seni mempertahankan diri. Pendidikan wujud dan berkembang bersama-sama dengan pengembangan agama Islam di negari-negeri Semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Melayu pada abad ke 14. Pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke kawasan Asia Tenggara. Pada zaman ini telah wujudnya institusi pendidikan yang dinamakan Sekolah Pondok. Sekolah Pondok dibangunkan dan dimajukan bersama-sama secara gotong-royong dalam kalangan masyarakat setempat. Pada abad ke 18 dan 19 di Terengganu, Kelantan dan Kedah yang paling banyak sekolah pondok. Ramainya tokoh-tokoh agama muncul menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Sehingga sebelum abad ke-20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk formal.
Pengaruh sistem pendidikan pada zaman kesultanan Melayu Melaka terhadap sistem pendidikan sekarang dapat kita lihat terutamanya terhadap sistem pendidikan  tidak formal negara kita. Pengajian agama masih diteruskan di surau-surau pada waktu malam dengan buku-buku terdiri dari kitab-kitab karangan ulama. Cumanya yang berbeza ialah pada zaman kesultanan Melayu Melaka pengajian agama ini banyak dititikberatkan terhadap kerabat-kerabat raja dimana istana pada waktu tersebut berfungsi sebagai pusat penterjemahan dan penyimpanan kitab-kitab agama. Pengajian agama juga dijalankan di pondok-pondok yang diasaskan oleh ulama-ulama. Guru-guru terdiri daripada syeikh-syeikh dari dalam negara mahupun dari luar negara. Sistem pendidikan agama tidak formal ini nampaknya masih diteruskan sehingga sekarang.
Bukan itu sahaja, sebagai sebuah yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi dalam negara ini, pendidikan agama Islam telah mula ditekankan sejak bangku sekolah lagi yang mana ia adalah termaktub dalam kurikulum sekolah. Perkara ini dapat dilihat apabila murid-murid sekolah rendah turut diperkenalkan mata pelajaran agama Islam secara asas supaya mereka dapat menghayatinya agar dapat menjadikannya sebagai panduan hidup pada masa akan datang. Hal ini penting untuk melahirkan insan yang mempunyai nilai kerohanian yang tinggi serta berakhlak mulia yang mula dipupuk sejak kecil lagi. Perkara ini turut sama berlaku sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka yang mana pendidikan agama sangatlah dititik beratkan sehinggalah zaman sebelum kedatangan British barulah elemen-elemen pendidikan yang lebih bercorakkan ilmiah mula diperkenalkan dengan lebih mendalam serta luas lagi seperti ilmu sains dan sastera. Seperti yang telah ditekankan pada awalnya iaitu pendidikan tidak formal yang berasaskan kepada al-Quran telah menjadi salah satu pendidikan yang terpenting terutamanya kepada golongan pemerintah dan setiap ulama-ulama juga dipandang tinggi oleh masyarakat pada masa itu kerana sikap-sikap yang ditunjukkan oleh mereka adalah sangat baik dan disenangi oleh orang ramai termasuklah pedagang asing dari negara lain.
Namun demikian, kedatangan Inggeris ke dalam Tanah Melayu telah membawa satu era pendidikan yang lebih bercorakkan vernakular iaitu sekolah berasaskan kaum yang menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar. Keadaan ini telah membuktikan bahawa sistem pendidikan kita sering kali berubah mengikut perkembangan zaman pada waktu itu. Jika pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, pendidikan yang ditekankan adalah pendidikan yang bercorakkan keagamaan. Akan tetapi, kedatangan British yang telah membawa masuk dua lagi kaum utama dalam negara ini iaitu orang-orang Cina dan India telah membawa satu sistem pendidikan yang lebih kompleks. Maka terbuktilah bahawa pendidikan dalam negara kita sering melalui banyak perubahan agar ia mampu memenuhi keperluan semasa negara pada masa itu. Perkara ini secara tidak langsung telah mempengaruhi sistem pendidikan yang ada pada masa kini iaitu kerajaan sering mengadakan penambah baikan agar dapat memberi pendidikan yang terbaik untuk semua kaum.  Sebagai contohnya, kurikulum dalam negara kita telah mengalami beberapa kali perubahan bermula dengan Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR)  ke Kurikulum Baru Sekolah Rendah(KBSR) sehinggalah ke yang terkini iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah(KSSR). Yang menarik di sini ialah asas kepada pengajaran agama Islam tidak pernah diabaikan sehinggalah ke hari ini yang telah dimulakan sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Malahan, ia turut diperkembangkan dengan lebih tinggi lagi dengan wujudnya sekolah-sekolah agama di negara kita. Bukan itu sahaja, ia turut membangun di peringkat institusi pengajian tinggi yang mana wujudnya universiti Islam dalam negara kita seperti Universiti Islam Antarabangsa yang diiktiraf di seluruh dunia.
Pendek kata, sistem pendidikan kita sememangnya telah dipengaruhi oleh sistem pendidikan terdahulu yang masih dikekalkan secara amnya walaupun telah mengalami banyak perubahan. Oleh yang demikian, untuk memastikan kesinambungan ini berterusan, sejarah pendidikan negara tidak harus dilupakan. Kurikulum yang bersesuaian dengan masa kini perlulah diserap masuk bagi memantapkan lagi kurikulum sedia ada. 

0 comments:

Post a Comment