Thursday, 27 June 2013
TUGASAN ESEI KUMPULAN 3
AHLI KUMPULAN 3 :
Joejie, Zatie,
Omar, Rafidah, Nora, Fatin Najwa, Atiqah, Husna, Wan, Firdaus
TAJUK ESEI MINGGU 1
:
Kenapa KSSR dibawa masuk
menggantikan KBSR dalam sistem pendidikan hari ini?
KSSR menggantikan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilaksanakan sejak 1993 mempunyai beberapa
penambahbaikan dengan menjadikan kurikulum negara maju sebagai rujukan. Antara
pembaharuan dilaksanakan adalah menerapkan elemen kreativiti dan inovasi,
keusahawanan, teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
(P&P). Fokus 3M iaitu membaca, menulis dan mengira yang dilaksanakan sejak
KBSR ditambah dengan satu lagi aspek iaitu menaakul menjadikannya 4M.
Pembangunan insan mestilah bermula
di peringkat kanak-kanak supaya mereka dapat dipupuk dengan nilai-nilai murni
dan nilai moral yang baik serta disemai dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran
di peringkat sekolah. Pemantapan kurikulum juga diadakan dengan memperkenalkan
mata pelajaran baharu iaitu Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial
(PEERS). Melalui mata pelajaran ini pelajar di sekolah rendah dan menengah
diajar mengenai pendidikan kesihatan diri dan pendidikan kesihatan berkaitan
seks.
Apa yang jelas KSSR juga
diperkenalkan untuk menangani isu pendidikan seperti kepadatan jadual
waktu, bilangan mata pelajaran yang banyak serta keterlaluan penekanan
terhadap kecemerlangan akademik. Justeru, terlalu pendekatan sebegini ia memberi
penegasan kepada pelaksanaan kaedah pentaksiran berasaskan sekolah bagi
menjadikan proses P&P lebih menyeronokkan dan tidak
terlalu berorientasikan peperiksaan. Murid jugs digalak meningkatkan
pembabitan dalam kokurikulum dan kegiatan luar bilik darjah. Sesungguhnya
pelaksanaan KSSR diharap mampu membantu memperbaharui kurikulum sedia
adsa serta memastikan is relevan dengan keperluan pendidikan semasa, sekali
gus berfungsi sebagai agen perubahan bagi mencapai objektif melahirkan modal
insan terbilang dan berketrampilan tinggi.
Pembaharuan
lain diperkenalkan KSSR adalah Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK)
dengan matlamat mengurangkan tekanan peperiksaan awam, memperkukuh Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS), memperbaiki pembelajaran murid, pentaksiran holistik
dan berterusan serta membina modal insan dengan lebih berkesan. Ada lima kaedah
pentaksiran dilaksanakan melalui SPPK iaitu pentaksiran aktiviti jasmani, sukan
dan kokurikulum, pentaksiran sekolah, pentaksiran psikometrik, peperiksaan
pusat serta pentaksiran pusat. Di bawah pentaksiran sekolah, setiap sekolah
bertanggungjawab melaksanakan sistem pentaksiran sendiri yang dirancang dan
diperiksa guru membabitkan murid, ibu bapa dan organisasi luar yang dipecahkan
kepada dua iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif.
Pentaksiran
formatif membabitkan proses sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai
kaedah dalam melapor maklumat selain membuat penilaian sama ada bertulis atau
verbal mengenai cara meningkatkan pembelajaran murid. Guru tidak dibenar membandingkan murid serta
meletakkan skala yang menunjukkan kedudukan mereka seperti digunakan sebelum
ini. Pentaksiran sumatif dilakukan pada hujung pembelajaran dengan membuat
pertimbangan dan penilaian prestasi murid dalam meneruskan pembelajaran.
Maklumat itu dalam bentuk kualitatif atau kuantitatif mengikut standard
ditetapkan sekolah.
Pembaharuan
lain ialah segala perkembangan murid dapat dipantau apabila hasil kerja mereka
termasuk ujian dan peperiksaan disimpan dalam portfolio. Dokumen itu merekodkan
kegiatan dan pencapaian murid sepanjang sesi persekolahannya untuk rujukan guru
dan ibu bapa. Portfolio adalah kaedah pengumpulan hasil kerja murid yang
sistematik dan menjadi bukti perkembangan murid sepanjang tempoh
pembelajarannya. Dokumen ini dibahagikan kepada dua iaitu portfolio
perkembangan dan pameran. Portfolio perkembangan menunjukkan perkembangan
pembelajaran murid dari semasa ke semasa, membantu guru memantau perkembangan
dan membuat pentaksiran serta membolehkan murid melakukan penilaian kendiri
dalam menetap matlamat yang hendak dicapai.
Dokumen
itu turut membolehkan semua pihak termasuk ibu bapa menilai perkembangan
pembelajaran anak dengan tepat, mengesan kekuatan atau kelemahan murid secara
berterusan serta mengenal pasti bakat dan minat murid. Portfolio pameran
mempamerkan tahap penguasaan dan pencapaian murid pada akhir tempoh pembelajaran
mereka selain sebagai bahan bukti untuk rujukan dan penilaian akan datang,
memberi maklumat aptitud murid kepada guru yang akan mengajarnya pada tahun
berikutnya serta dijadikan penilaian untuk pemberian penghargaan.
Kesimpulannya,
KSSR membawa perubahan yang besar dalam sistem pendidikan di negara kita dengan
menggantikan KBSR yang dilaksanakan yang sebelum ini yang dikatakan terlalu
berpaksikan peperiksaan. Oleh itu, warga pendidik seharusnya berusaha
bersungguh-sungguh dan berganding bahu untuk melaksanakan KSSR dengan sebaiknya
agar dapat memenuhi keperluan mutu pendidikan negara dan seterusnya melahirkan
generasi yang lebih cemerlang bukan sahaja dari segi akademiknya, malahan
sahsiah dan moral pada masa akan datang.
0 comments:
Post a Comment