Thursday, 27 June 2013
TUGASAN ESEI KUMPULAN 2
AHLI
KUMPULAN 2 :
Nazmie,
Khobir, Fahmi, Amira, Zaidah, Jaja, Suhana, Faiz Rosli, Amir, Fazlin
TAJUK ESEI
MINGGU 1 :
Kenapa KSSR dibawa masuk
menggantikan KBSR dalam sistem pendidikan hari ini?
Marcapada ini,KSSR telah dibawa masuk ke dalam
sistem pendidikan negara kita bagi menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah(KBSR).Ini merupakan satu inisiatif daripada pihak berwajib dalam
meningkatkan lagi taraf pendidikan negara kita bagi merealisasikan hasrat
Wawasan 2020 seiring dengan perkembangan dunia global dewasa ini.
KSSR merupakan satu titik perubahan
dalam sistem kurikulum pendidikan di Malaysia kerana melalui KSSR,kurikulum
negara kita telah diperkemaskan lagi dengan beberapa penambahbaikan yang
dibuat. Umum mengetahui bahawa KBSR
merupakan satu bentuk kurikulum yang berorientasikan kepada peperiksaan
semata-mata, malah KBSR juga menggunakan sumber rujukan yang berpusatkan kepada
buku teks sahaja tanpa melibatkan sumber rujukan,teknologi,bahan bantu belajar
serta alat bantu mengajar yang lain.Melalui pembaharuan yang diterapkan di
dalam KSSR,penggunaan buku teks telah digantikan dengan penggunaan modul yang
dilihat lebih efisien dan bersistematik.
Modul-modul ini dapat
menarik minat para murid untuk terus mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran
yang dijalankan di sekolah.Pelbagai aktiviti yang seronok dan dapat
mengembangkan minda serta menajamkan fikiran murid-murid. Murid-murid juga akan
mudah untuk mempelajari dan memahami serta mengingati sesuatu sekiranya
pembelajaran mereka disertai dengan aktiviti-aktiviti amali dan praktikal.
Ianya juga dapat menarik minat murid untuk terus meminati sesi pembelajaran dan
sentiasa berusaha menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi dengan cara dan
langkah yang terbaik.
KSSR juga dibawa masuk ke dalam
sistem pendidikan negara kita bagi menggantikan KBSR adalah disebabkan oleh
negara kita ingin melahirkan dan juga menyediakan murid-murid yang mampu
menghadapi cabaran dunia luar dengan pembaharuan yang ada di dalam KSSR.Ini
disebabkan oleh,dalam KSSR,fokus pendidikan telah ditambah daripada
membaca,menulis dan mengira kepada satu lagi M iaitu menaakul yang mana melalui
menaakul,para pelajar dapat membuat refleksi sendiri terhadap apa yang telah
dipelajari.KSSR juga bukan sahaja berorientasikan kepada peperiksaan
semata-mata tetapi lebih menjurus ke arah membentuk peribadi yang lebih berdaya
saing dengan kuasa luar serta lebih berfikiran terbuka.
KSSR juga menekankan penggunaan dan
aplikasi teknologi yang pelbagai semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.Penggunaan
teknologi di dalam proses pembelajaran dapat menarik minat para pelajar untuk
belajar sendiri di rumah kerana dunia teknologi yang tanpa had dapat memudahkan
proses pencarian maklumat tambahan bagi mencaknakan lagi buah fikiran mereka.Murid
akan mempelajari sesuatu yang baru dengan lebih mudah seperti Microsoft Word,
diikuti Microsoft Power Point dan Painting. Penguasaan kemahiran ICT ini tidak
akan dinilai sebagai subjek peperiksaan, sebaliknya didedahkan kepada murid
Tahun Satu untuk menyuntik nilai tambah dari segi kreativiti dan inovasi
murid-murid terhadap bidang teknologi moden dan perubahan-perubahan dalam
sistem teknologi.Penggunaan kaedah inkuiri yang digunakan dalam kurikulum KSSR
membuatkan para pelajar lebih berminat untuk belajar kerana mereka dapat
memperoleh ilmu pengetahuan secara hands-on.
Penggantian KBSR kepada KSSR juga
telah memperkenalkan sistem band dalam penilaian prestasi kecemerlangan
murid.Jika sebelum ini,dalam KBSR sistem gred digunakan untuk menilai tahap
prestasi murid pada setiap hujung penggal persekolahan.Namun,melalui sistem
penilaian KSSR ini penilaian murid-murid telah dilakukan secara berterusan.KSSR
turut membolehkan semua pihak termasuk ibu bapa menilai perkembangan
pembelajaran anak dengan tepat, mengesan kekuatan atau kelemahan murid secara
berterusan serta mengenal pasti bakat dan minat murid. Melalui pendekatan baru
ini, ia membolehkan guru menilai murid dengan lebih berkesan menerusi standard
prestasi yang berupaya menentukan tahap penguasaan mereka mengikut band bermula
dari satu hingga enam secara teratur.
Tuntasnya, penggantian KBSR kepada
KSSR merupakan satu alternatif terbaik dalam membentuk modal insan yang
seimbang seiring dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan negara kita. Oleh itu,
peranan dari segenap aspek masyarakat amatlah perlu bagi memastikan KSSR ini
dapat memberikan impak yang berkesan dan dapat mencapai matlamat yang
disasarkan.
0 comments:
Post a Comment