TUGASAN ESEI KUMPULAN 1

Thursday, 27 June 2013


TUGASAN ESEI KUMPULAN 1 

AHLI KUMPULAN 1 :

Ilya, Aisyah, Syafiq, Zuraihah, Jay, Oliver, Faez Jawawi, Jamilah, Huda, Asyraf

TAJUK ESEI MINGGU 1 : 

Kenapa KSSR dibawa masuk menggantikan KBSR dalam sistem pendidikan hari ini?


Pada era global kini tranformasi kurikulum sekolah-sekolah di Malaysia telah banyak melakukan perubahan secara mendadak. Dalam sistem pendidikan perubahan dilakukan iaitu kurikulum sekolah rendah yang baharu telah diperkenalkan dan dilaksanakan secara berperingkat dalam sistem persekolahan di negara ini. Sistem ini bermula pada tahun 2011 dengan murid tahun satu di semua sekolah rendah. Melalui trasformasi kurikulum, Kurikululum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) diperkukuh serta ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). KBSR telah disemak semula bagi memastikan murid dibekalkan dengan ilmu pengetahuan yang luas, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks. Oleh itu guru-guru sedang dilatih untuk KSSR. Hal ini berlaku supaya dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Pendekatan teknik P&P akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.

            KSSR dibawa masuk menggantikan KBSR di dalam sistem pendidikan pada hari ini adalah satu proses penyusunan semula dan penambah baik kurikulum sedia ada. Perkara ini dibuat adalah untuk memastikan anak bangsa Malaysia sentiasa berpengetahuan tinggi, berkemahiran iaitu sesuai dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran dunia maju. Dalam proses transformasi kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah membuat penandaaras dengan kurikulum negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan setanding dengan pendidikan global. Hal ini berlaku kerana kerajaan dan kementerian pelajaran ingin melonjakkan sistem pendidikan di mata dunia supaya dipadang gah oleh negara lain. Sistem pendidikan adalah satu sistem terpenting kerana untuk digelar sebuah negara maju sistem pendidikan yang mamtap perlulah diwujudkan. Jadi untuk memantapkan sistem pendidikan ini, Kurikulum Standard Sekolah Rendah haruslah diperkenalkan bagi membangunkan industri pendidikan negara agar dikenali negara-negara lain dan supaya dapat melahirkan para pelajar yang berkebolehan tinggi . 

            KBSR diganti kepada KSSR juga adalah bertujuan bagi melahirkan insan yang seimbang, berfikiran kritis dan inovatif. Dalam hal ini, perkara ini dapat diihat apabila tunjang-tunjang baru diwujudkan bagi menggantikan tiga bidang KBSR. Dari tunjang-tunjang yang diperkenalkan dalam KSSR ia telah menggalakkan para pelajar serta murid untuk lebih aktif di dalam kelas. Hal in kerana dengan KSSR para pelajar atau murid lebih berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang baru. Malahan itu juga dengan kemasukan KSSR ini minda para pelajar akan lebih terbuka berbanding Kurikulum Standard Sekolah Rendah yang tidak berfokus kepada ICT. Dalam KSSR penguasaan ilmu dan amalan tentang nilai kemasyarakatan dan alam flora dan fauna setempat, negara dan global juga dimuat dalam KSSR. Hal ini penting supaya murid dapat dilatih untuk sentiasa memulihara dan memelihara alam sekitar. Ini juga akan mewujudkan semangat patriotisme dan perpaduan dalam kalangan murid sejak dari kecil lagi supaya mereka dapat menjadi individu yang bertanggungjawab dan mencintai alam sekitar pada masa akan datang. Bak kata pepatah, “melentur buluh, biarlah daripada rebungnya”. Peribahasa ini haruslah lebih ditekankan dalam pengaplikasian kurikulum baru ini bagi memastikan setiap individu menerima pendidikan dan ilmu yang secukupnya sesuai dengan tahap kumpulan umur, kecerdasan emosi dan perkembangan fizikal murid itu sendiri.

            Selain itu KSSR dibawa masuk menggantikan KBSR di dalam sistem pendidikan hari ini adalah untuk menyelitkan unsur Kerohanian, Sikap Dan Nilai-Nilai yang positif dalam kehidupan. Aspek ini melibatkan perasaan dalaman atau naluri seseorang murid itu sendiri. Hal ini penting bagi memupuk dan melahirkan pelajar yang berwibawa. Perasaan dalaman dan naluri murid yang disebut ini ia adalah seperti penghayatan dalam melaksanakan amalan-amalan agama, kepercayaan kepada Tuhan dan dapat memupuk akhlak yang baik serta nilai-nilai murni di dalam diri setiap individu.  Penghayatan ini akan haruslah diaplikasikan menerusi Modul Asas Teras melalui mata pelajaran Pendidikan Islam bagi murid yang beragama Islam dan Pendidikan Moral bagi murid yang bukan beragama Islam kerana ianya akan menyedarkan murid-murid tentang kepentingan dan kelebihan mempercayai dan mensyukuri kepada Tuhan, berakhlak dengan akhlak yang mulia dan mengamalkan nilai-nilai murni seperti nilai-nilai Islam serta nilai murni bagi masyarakat berbilang kaum supaya mereka dapat menjadi individu yang bertanggungjawab, saling hormat menghormati dan berjaya mencapai kebahagiaan diri, keluarga dan masyarakat. Dengan adanya sikap seperti ini para pelajar akan dapat bersama-sama menonjolkan sikap yang positif kepada seluruh warga negara. Selain daripada itu, kurikulum pendidikan juga menggabungkan jaringan unsur nilai moral dan agama merentasi kurikulum. Bagi mencapai hasrat ini, kurikulum telah menitikberatkan aspek kepemimpinan murid-murid melalui aktiviti ko-kurikulum. Kurikulum yang sama digunakan di semua sekolah di Malaysia bermatlamat untuk menguatkan hubungan sosial antara masyarakat majmuk di Malaysia. Kurikulum yang seragam dan adil dapat membentuk masyarakat yang bersatu padu dan menyingkirkan sikap prejudis antara kaum yang terdapat di negara kita. Aspek ko-kurikulum adalah salah satu aspek yang penting dalam kehidupan kerana ia melatih pelajar agar bergaul dengan masyarakat.

            Disamping itu juga, KSSR, dibawa masuk bagi menggantikan KBSR pada hari ini adalah bagi membuat atu penggabungan beberapa matapelajaran. Melalui penggabungan mata pelajaran Dunia Sains dan Teknologi, ianya akan memberi pendedahan kepada kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) secara praktikal kepada murid-murid. Murid yang mempelajari sesuatu yang baru secara lebih mudah seperti Microsoft Word, diikuti Microsoft Power Point dan Painting. Penguasaan kemahiran ICT ini tidak akan dinilai sebagai subjek peperiksaan, sebaliknya didedahkan kepada murid Tahun Satu untuk menyuntik nilai tambah dari segi kreativiti dan inovasi murid-murid terhadap bidang teknologi moden dan perubahan-perubahan dalam sistem teknologi. Pengajaran ini memberi peluang kepada mereka pendedahan kepada proses pembelajaran menyeronokkan menerusi kaedah inkuiri, iaitu secara dapatan dan penemuan menarik iaitu secara praktikal terus dan ini dapat membantu perkembangan minda murid-murid menjadi lebih kreatif dan sentiasa dapat menghasilkan idea-idea yang bernas dan bijak.

            Akhir sekali, KSSR dibawa masuk menggantikan KBSR adalah bagi menerapkan elemen kreativiti dan inovasi. Hal ini kerana, sebelum-sebelum ini tiada unsur-unsur kreatif dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Hal ini sangat meruncing kerana bagaimana mahu maju jika tiada inovasi dan kretiviti dalam pembelajaran. Jika kita lihat sesebuah negara tidak akan mencapai wawasan kegemilangan jika rakyatnya tidak berfikir secara kreatif. Hal ini disokong hebat oleh  Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu melancarkan "Malaysia Inovatif 2010" menyatakan bahawa "kunci kejayaan kepada negara-negara maju adalah inovasi dan kreativiti, dan untuk itu Malaysia memerlukan rakyat yang berupaya berfikir secara inovatif dan kreatif". Kenyataan tersebut menunjukkan bahawa keupayaan negara untuk bersaing di peringkat global dalam abad ke 21 memerlukan masyarakat yang berupaya berfikir secara kreatif dan inovatif agar dapat menghasilkan idea-idea atau penemuan-penemuan baru supaya berupaya berada dibarisan hadapan dalam perlumbaan mengejar kemajuan. Malahan itu jika sekiranya guru tidak mengamalkan budaya inovasi dalam pengajarannya dan hanya mengamalkan strategi pengajaran tradisional yang sama sepertimana yang biasa terdapat di dalam buku teks atau buku latihan, maka pelajar juga akhirnya tidak akan terdorong untuk melakukan inovasi. Hal ini kerana unsur-unsur yang ada dalam sesuatu matapelajaran yang dimuat dalam buku teks adalah terhad jika dibandingkan dengan pencarian tersendiri. Akan tetapi sekiranya pengajaran guru berbeza dari kebiasaan (ada elemen inovasi) maka pelajar akan melihat bahawa kaedah yang digunakan oleh guru berbeza dari apa yang biasa mereka ikuti, maka ini akan mendorong pelajar untuk turut melakukan inovasi dalam kehidupannya . Guru tersebut akan secara tidak langsung menjadi "role model" untuk mendorong pelajar melakukan inovasi dalam aktiviti sehariannya. Apabila KSSR menggalakkan seseorang guru itu inovatif dalam pengajaran, maka produktivitinya juga akan meningkat. Ini akhirnya akan memungkinkan seseorang guru itu dapat menghasilkan sesuatu yang luar dari kebiasaan terhadap muridnya.



            Jadi secara kesimpulannya pengaplikasian KSSR ini juga banyak membantu serta memudahkan perjalanan dalam pengajaran guru-guru dan pembelajaran murid-murid yang akan melangkah ke tahun-tahun seterusnya. Melalui cara seperti ini, para murid tidak akan merasa tertekan dalam menjalani proses pembelajaran di sekolah. Bahkan mereka sentiasa berasa seronok dan tertarik dengan teknik pengajaran guru-guru selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak .  oleh yang demikian, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ini telah mendukung cita-cita murni dan unggul dengan semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan tujuan melahirkan murid yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani serta menyediakan mereka untuk menghadapi arus globalisasi serta ekonomi berasaskan pengetahuan pada abad ke-21.

0 comments:

Post a Comment